Beleggen en uw privacy – hoe zit dat?

Van all-on-the-road camera’s die ons continu volgen tot aan een smartphone die precies weet waar u bent en waar u was. Uw surfgedrag op het internet… Privacy lijkt niet meer te bestaan. Het is anno 2019 best wel een ‘dingetje’.

Om die reden begrijpen wij het als mensen ons vragen waarom ze best veel persoonlijke gegevens bij ons moeten achterlaten voordat ze een beleggingsrekening ‘mogen’ openen… Het is de hoogste tijd om daar iets over te zeggen. Aan het woord is Duco Frie, Managing Partner bij Dexxi.

Opkomst internet
“We leven in een tijd waarin we waakzamer dan ooit moeten zijn,” zegt hij. “De ‘veilige’ jaren ’50 en ’60 komen nooit meer terug en dat heeft simpelweg te maken met het feit dat in de jaren ’90 het internet ontstond. Waar het eerst een ‘leuke digitale plek’ was om met elkaar te praten en nuttige en grappige informatie te vinden, zo grepen kwaadwillenden ook hun kansen. Een nieuw beroep ontstond! De internetcrimineel.”

Nieuwe alertheid
“Het heeft de samenleving noodgedwongen een nieuwe alertheid opgeleverd. Sinds bedrijven vanaf het begin van deze eeuw serieus geld begonnen te verdienen met hun activiteiten op het internet, werd er logischerwijze wetgeving ontwikkeld, die de consument in bescherming nam,” legt Duco uit. “Geheel terecht. Geen enkele particulier zit te wachten op gedoe, zeker niet als het om geld gaat en als je bijvoorbeeld naar eer en geweten – en met gezond verstand – spaart of belegt voor je pensioen. Je wilt 100% zekerheid dat alles wat je doet, klopt. Je moet je leverancier en zijn systemen kunnen vertrouwen.”

Maar dat geldt ook omgekeerd. Dus beredeneerd vanuit het perspectief van de vermogensbeheerder.

Belang van de belegger
“Wij willen weten wie precies klant wordt. Voordat we een beleggingsrekening activeren voeren wij veel controles uit. Wij willen niets te maken hebben met witwastoestanden. Daar zijn wereldwijd elders al te veel schandalen over geweest met ongekend grote maatschappelijke consequenties. Maar denk ook eens aan de financiering van terrorisme. Kortom, we willen weten met wat en wie we een samenwerking aangaan. Dat is allemaal in het belang van de particuliere belegger. U dus!”

Advisering nieuwe klanten
“Maar er is nóg een reden waarom wij relatief veel informatie vragen aan onze nieuwe klanten,” vervolgt Duco. “Als u bijvoorbeeld pensioen wilt opbouwen, dan is dat niet zomaar iets. U bent letterlijk aan het anticiperen op iets belangrijks, voor als u de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt. U gaat daarom zorgvuldig met uw geld om. Maar alles wat er gebeurt met uw geld, moet ook bij u persoonlijk passen. Wij vragen daarom veel. Want hoe meer wij van de klant weten, des te beter het advies is dat wij kunnen geven.”

Rekentool
Duco vertelt dat een deel van dat advies is geautomatiseerd door geavanceerde en bijna zelfdenkende software. “Zo hebben we een rekentool die op basis van de ingevulde data bepaalt wat de kosten zijn voor de belegger-in-spé en wat voor hem het beste beleggingsprofiel is. Overigens mag een klant daar zelf nog altijd van afwijken. De klant behoudt zijn vrijheid maar we zien wel dat veel beginnende beleggers dat advies gelukkig goed bestuderen en daardoor andermaal met zichzelf in gesprek gaan.

Want linksom of rechtsom: het gaat om geld. Uiteindelijk is het streven: financiële onafhankelijkheid.”

Advisering bestaande klanten
“Maar ook bestaande klanten kunnen op onze aandacht blijven rekenen,” vertelt Duco. “Omstandigheden kunnen immers veranderen. Op gezette tijden vragen wij hen of ze opnieuw het stappenplan willen doorlopen. Want, misschien moeten we het beleggingsprofiel wel aanpassen. Uiteraard begrijpen wij dat dit tijd kost, maar wij voelen ons wel verantwoordelijk. Zo willen we dat het beleggingsprofiel altijd bij hen en de persoonlijke omstandigheden blijft passen. Het is dus in het belang van de klant zelf.”

Databeveiliging
“Uiteraard zijn al die data, die wij ontvangen, streng beveiligd opgeslagen. Daar worden óók wij op gecontroleerd. Zo hebben onder andere de AVG wetgeving en de AFM (Autoriteit Financiële Markten) goede regels en protocollen waar we ons aan moeten houden en waar we – net als onze collega’s in de markt – regelmatig op worden getoetst. Een goede zaak!”

“Maar ik blijf begrijpen dat mensen het lastig vinden om veel van zichzelf prijs te geven voordat ze ‘van start’ mogen. Ze ervaren het als een inbreuk op hun privacy. Deels waar. Maar het is tegelijkertijd essentieel.”